dinsdag 14 april 2015

'Etsen' met embossingfolders en stempelinkt, ook tijdens de aanschuifworkshop van 17 en 18 april

Afgelopen weekend stonden we op het stempel-event ART Specially in Nijkerk.
We demonstreerden daar met een soort 'ets-techniek' met embossingfolders en stempelinkt.
Als je bij ons op cursus bent geweest, dan heb je deze techniek vast wel eens gedaan.
Voor wie niet weet hoe de techniek werkt, zal ik het hier uitleggen.

Smeer een embossingfolder in met stempelinkt. Dat doe je op de bolle kant, niet deppen, maar over de hogere delen vegen. Met een wattenstaafje of een stukje wc-papier kun je eventueel het teveel van de inkt weg vegen.
Vervolgens doe je een stuk papier tussen de mal. Dat leg ik altijd op de schone kant van de embossingfolder, zodat je het eventueel nog kunt schuiven naar de juiste plek. Vervolgens klap je de mal dicht en je draait die door de cuttlebug. Altijd eerst de vouw door de cuttlebug draaien, dat is beter voor de embossingfolder.
Je hebt nu de inkt in het papier gedrukt. Het geeft een verrassend, maar ook een vlekkerig resultaat.


Bij de kaart hierboven heb ik kraft karton gebruikt.
De embossingfolder met bloemetjes heb ik ingesmeerd met bruine stempelinkt. De bloemen heb ik nog een beetje bruiner geverfd met bruine distress-inkt.
De vlinder stempelde ik met bruine stempelinkt en knipte ik uit. De voelsprieten knipte ik eraf. Om ze toch nog op de kaart te hebben, stempelde ik nog een vlinder op het achtergrondpapier met de bloemetjes.
De randen van de vlinder en het achtergrondje heb ik wat bruiner gemaakt met bruine inkt en een blending tool.
Daarna heb ik nog wat accenten getekend met een witte gelpen.
Tot slot heb ik de vlinder met foamblokjes vastgeplakt.


Bij de kaart hierboven heb ik de embossingmal met de hartjes ingesmeerd met rode stempelinkt. De hartjes zijn ingekleurd met bruine distress-inkt. Ook hier heb ik de randen van het achtergrondje wat bruiner gemaakt met bruine inkt en een blending tool.
De bloemen zijn gestempeld  met een bloemenstempel met verschillende stappen.
Met rode inkt heb ik eerst de bloem gestempeld, de donkere randjes zijn gestempeld met bruine inkt. In de stempel-set zitten ook nog stempels met stampers, maar die heb ik hier niet gebruikt.


Bij de kaart hierboven heb ik het nieuwe blauwe karton van Papicolor gebruikt.
De embossingfolder met bloemetjes heb ik ingesmeerd met blauwe stempelinkt.
De vlinder stempelde ik met blauwe stempelinkt en knipte ik uit. De voelsprieten knipte ik eraf. Om ze toch nog op de kaart te hebben, stempelde ik nog een vlinder op het achtergrondpapier met de bloemetjes.
De randen van de vlinder en het achtergrondje heb ik wat blauwer gemaakt met blauwe inkt en een blending tool.
Daarna heb ik nog wat accenten getekend met een witte gelpen.
Tot slot heb ik de vlinder met foamblokjes vastgeplakt.


Wil je bovenstaande kaart ook maken?
Tijdens de aanschuifworkshop van vrijdag 17 april en zaterdag 18 april kun je de kaart ook maken.
Op vrijdag kun je van 10.00-17.00 uur aanschuiven en zaterdag van 10.00-16.00 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten