donderdag 20 januari 2011

Nieuwe vellen en barcodes

Zojuist kwam mijn drukker langs met de proefdrukken van mijn nieuwe vellen. Een aanvulling op de bestaande vellen. Ik kan er nog niet zoveel over verklappen... Behalve dat (de al bestaande) scrap-vellen Herman en Marianne nu ook op A4 formaat komen.

Uit ervaring weet ik dat de proefdrukken er qua kleur heel anders uitzien. Ik weet dat de echte druk veel mooier van kleur is. Maar dat is nu even niet belangrijk. Het gaat er om dat ik de vellen nakijk op fouten. Of de afbeeldingen er op staan zoals ik dat wilde hebben, of plaatjes elkaar niet overlappen, of de afbeeldingen het juiste formaat hebben (de originele tekening, die ik gemaakt heb, is groter), of mijn webadres juist erop staat en of de barcodes kloppen. En dat laatste, dat is het belangrijkste, daar mogen geen fouten in.
En over barcodes...
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat Albert Heijn overleden is, hij haalde 36 jaar geleden de barcode naar Nederland. We staan er niet bij stil als onze boodschappen gescand worden, maar die 13 cijfertjes op de verpakking geven veel informatie. Niet alleen de prijs en het product, maar ook bij welke producent het vandaan komt. Zo hebben wij ook onze eigen code. Daarachter plaatsen we de cijfers van het product en daarachter komt het controle-getal, zodat het 13 cijfers worden. Als je de eerste 12 cijfers hebt, kun je dat laatste controle-getal met een ingewikkelde formule uitrekenen. Dat laatste laat ik de computer doen.

Om weer terug te komen op mijn vellen... Ik heb geen fouten gevonden en de drukker kan verder gaan. Nog even geduld!

P.S. Meer lezen? Ik vond een interview over Albert Heijn en de barcode op internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten