zaterdag 27 januari 2018

Het 'Bullet Journal' van mijn opa


Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben, wordt bullet journaling op het moment erg veel gedaan.

Een bullet journal is een combinatie van een dagboek, agenda, notitieboek en to-do lijstjes.
Je kunt het naar eigen smaak en behoefte indelen en versieren.

Toen ik druk bezig was om mij in bullet journaling te verdiepen, realiseerde ik mij dat ik al een soort bullet journal in huis had. Die van mijn opa.
Opa had een schrift met aan de zijkant allemaal tabjes met de letters van het alfabet. In dat schrift schreef hij allerlei notities.
Meestal stonden er verwijzingen naar allerlei mappen in. Naar mappen waarin hij belangrijke papieren bewaarde.
Maar ook andere nuttige aantekeningen. Net zoals wij dat ook in onze bullet journals kunnen doen. Ik laat je vandaag een paar stukken uit zijn schrift zien. Misschien kan mijn opa je nog inspireren.

Om het jullie vandaag te laten zien, is niet helemaal toevallig. Als opa nog geleefd zou hebben, zou hij vandaag jarig zijn.


Bij de letter B schreef opa de bloeitijd van verschillende bloemen.


Bij de letter Z schreef hij wanneer hij moest zaaien.
Houd je van tuinieren dan kun je een pagina maken, waarop je schrijft wanneer je je bollen plantte, je zaadjes zaaide en wanneer ze boven de grond kwamen. Versier het geheel met getekende bloemen of foto's van je tuin.


Bij de letter G schreef opa wanneer hij z'n griepspuit had gehad.
Hieruit kan ik ook opmaken dat opa dit schrift in 1984 (of daarvoor) begonnen is. 34 jaar geleden!
(Waarom hij vanaf 1990 het niet meer genoteerd heeft, weet ik niet. Opa stierf in 1998.)
In je eigen bullet journal kun je ook allerlei medische gegevens en dokters-afspraken kwijt. Of houd in een lijstje bij hoe je je voelt of wanneer je hoofdpijn of een allergische reactie hebt. In relatie tot wat je eet of hoe lang je slaapt, kun je wellicht ontdekken wat voor jou helpt om je beter in je vel te voelen. Of wat je beter kunt mijden.


Bij de letter K schreef opa hoe de kachel werkte. Dat was erg handig toen ik in 2002 in het oude huisje van mijn grootouders ging wonen.
In je eigen bullet journal kun je ook de gebruiksaanwijzing van bepaalde apparaten of gebruiksvoorwerpen opschrijven. Dat is vooral handig voor apparaten, die je niet zo vaak gebruikt.
Of schrijf in je bullet journal waar je de handleiding hebt liggen.


Ook zo leuk nostalgisch is deze pagina met de openingstijden van de winkels in Abbekerk. Inmiddels hebben deze winkels andere eigenaren, een andere naam of bestaan niet meer. Het zijn de winkels uit mijn jeugd. Dus heel leuk om dat terug te zien.
In jouw bullet journal zou je een lijstje kunnen maken met de winkels die je eens zou willen bezoeken. Of restaurantjes waarover je vriendinnen enthousiast zijn.
En als je op vakantie gaat is het heel handig om een lijstje te maken met die musea, attractieparken e.d., waar je naar toe wilt. Handig om daar de dagen bij te zetten, waarop ze gesloten zijn.

Wil je meer weten over bullet journaling?
We geven er ook informatie-middagen en -avonden over.

De volgende is op:
- woensdagavond 31 januari 19.30-21.30 uur
Je kunt je daarvoor opgeven via de webwinkel.

In onze (web)winkel hebben we ook bullet journals, boeken over bullet journaling, stempels en sjablonen te koop.


Eén van de pagina's uit dat notitieboek van opa heb ik ook eens op een scrappagina gebruikt. Die pagina staat in het boek over scrapbooking dat ik in 2004 schreef.

1 opmerking: